
Kolme kauneuden megatrendiä, jotka jokaisen kauneusmarkkinoijan kannattaa ottaa huomioon vuonna 2024
1. Hyvinvoiva minä
Henkisen hyvinvoinnin merkitystä on alleviivattu kauneusalalla jo aiemminkin, mutta vuonna 2024 se korostuu entisestään. Maailmalla vallitsee murros ja epävarmuus, joten kuluttajat haluavat asettaa mielen hyvinvoinnin etusijalle. Omaa hyvää oloa halutaan vaalia ja kuluttajat pohtivat jatkuvasti uusia keinoja tähän – vaikuttaahan henkinen hyvinvointi merkittävästi myös fyysiseen ulkonäköön ja toisinpäin. Samalla kun hyvä olo on fokuksessa, suhtautuminen omaan ulkonäköön rentoutuu. On tärkeää näyttää hyvinvoivalta, mutta myös ikäiseltään: anti-age ottaa askeleita healthy-age-ajattelun suuntaan.
Erityisesti ihoa fokusoidaan vuonna 2024. Ihon kuntoon kiinnitetään enemmän huomiota, sillä sen halutaan näyttävän hyvinvoivalta, kuten Clean girl -ilmiössä. Ihon kunnon vaaliminen näkyy muun muassa kasvojumppien, -joogien ja -teippien suosion jatkumisena ja lisääntymisenä. Myös aromaterapeuttisia aistikokemuksia hyödynnetään ihon ja mielen hyvinvointiin. Meikkien osalta hoitavat ainesosat ja antioksidantit lisääntyvät ja luonnonkosmetiikka ottaa askeleen eteenpäin luksusluonnonkosmetiikaksi.
Ihminen halutaan nähdä kokonaisuutena, jossa eri osa-alueet tukevat toisiaan. Siksi hyvinvointi ja etenkin mielen hyvinvointi integroituu hiljalleen osaksi kauneusteollisuutta. Viitteitä tästä on jo nyt paljon nähtävissä, sillä brändit ovat alkaneet yhdistellä voimia tarjotakseen kuluttajille monipuolisia hyvinvointielämyksiä, kuten retriittejä. Tällä tavoin elämyksistä saadaan moniulotteisempia, sillä ne palvelevat kuluttajaa laajemmin – ja ovat kuluttajien silmissä näin ollen myös houkuttelevampia.
💡 Markkinoija, tee näin:
· Huomioi mielen hyvinvointi osana brändinne kuluttajastrategiaa ja markkinointia vuonna 2024.
· Tarjoa kuluttajille ihon hyvinvointiin liittyviä uusia ja innovatiivisia mahdollisuuksia.
· Yhdistä voimasi toisen brändin kanssa – toteuttakaa yhdessä tuote, palvelu tai hyvinvointipaketti, jonka suosio on monipuolisuudella taattu!
2. Tekoälyn taika
Tekoäly on kaikkialla – niin myös kauneusalalla. Vuonna 2024 kilpailu kauneusalan innovaatioista kovenee ja tekoäly sekä lisätty todellisuus jatkavat alan mullistamista henkilökohtaisemmaksi ja tehokkaammaksi. Esimerkiksi DNA-testaus ja personoidut algoritmit mahdollistavat sen, että brändit voivat paremmin tunnistaa nousevia kauneusmieltymyksiä ja toteuttaa räätälöityjä hoito-ohjelmia tai kauneustuotteita kuluttajien yksilöllisiin tarpeisiin. Tekoälyn myötä inklusiivinen eli yhdenvertainen, syrjimätön ja kaikkia mukaan ottava toimintatapa lisääntyy – algoritmien avulla voidaan palvella monenlaisia kauneustarpeita.
Ihoa mitataan enemmän kuin aiemmin – markkinoille on tullut paljon mahdollisuuksia mitata esimerkiksi ihon kosteustasapainoa tai maksaläiskien uhkaa. Tekoäly mahdollistaa myös tarkempien ihoanalyysien luomisen. Esimerkkinä tekoälypohjaisista innovaatioista ovat kehitteillä olevat älypeilit ja interaktiiviset näytöt, joiden kautta kuluttajat voivat kokeilla erilaisia tuotteita, kuten meikkejä. Peilit antavat samalla suosituksia peilaajalle.
Myös tekoälyn luomat realistiset virtuaalivaikuttajat ja tutoriaalit yleistyvät, millä on vaikutuksia kauneusalan vaikuttajamarkkinointiin. Sosiaalisesta mediasta ja etenkin TikTokista nousee yhä paljon ”pikatrendejä”, joiden aloittajina ovat usein vaikuttajat. TikTok onkin Z-sukupolvelle olennainen ympäristö – ollakseen tälle kohderyhmälle kiinnostavia kauneusbrändien on lähestulkoon pakko olla läsnä samassa ulottuvuudessa ja löydettävä tapoja luoda entistä osallistavampaa ja personoitua sisältöä.
💡 Markkinoija, tee näin:
· Suunnittele strategia siihen, miten brändisi hyödyntää tekoälyä vuonna 2024.
· Säästä markkinointibudjettia somesta nouseville pikatrendeille ja tartu niihin.
· Pohdi, miten voitte luoda TikTokissa entistä osallistavampaa ja personoidumpaa sisältöä.
· Panosta hyvään mediaseurantaan – seuraa tarkasti etenkin TikTokia.
3. Läpinäkyvyydellä luottamusta
Kolmas selkeä suuntaus liittyy vastuulliseen elämäntapaan: vuonna 2024 kuluttajat ovat entistä valveutuneempia, haluavat toimia vastuullisemmin ja vaativat myös kauneusalalta läpinäkyvyyttä ja suoraselkäisyyttä. He haluavat tietää tarkalleen mitä iholleen ja hiuksilleen levittävät ja odottavat tuotteilta tehokkuutta. Myös vaikuttajilta odotetaan – tai vaaditaan – aitoutta, sillä on tärkeää, että vaikuttajat ovat rehellisiä käyttämistään kauneustuotteista ja seisovat niiden takana.
Brändeiltä odotetaan selkeää viestintää: kauneustuotteista tulee käydä ilmi ainesosat ja niiden hyödyt. Erilaisten tuoteväittämien tueksi odotetaan tieteellisiä todisteita. Läpinäkyvyyden tulee näkyä kaikessa – niin ainesosissa, pakkausmateriaaleissa kuin vaikuttajavalinnoissakin. Markkinoinnilta odotetaan myös inklusiivisuutta eli yhdenvertaista ja kaikkia osallistavaa erilaisten ihmisten läsnäoloa.
Osana megatrendiä on mennä enemmän laadukkaita täsmätuotteita kohti. Tästä kertoo skinimalismi eli kauneudenhoitotuotteiden konmaritus. Tuotteita karsitaan omasta käytöstä, niin että käyttöön jää määrällisesti vähemmän tuotteita – mutta enemmän laatua.
💡 Markkinoija, tee näin:
• Anna tuotteista runsaasti tietoa ja kerro rehellisesti niiden ainesosista. Ole läpinäkyvä ja vastuullinen toiminnassasi.
• Tarjoa tutkimustietoa tuoteväittämien tueksi lisäämään kuluttajien luottamusta.
• Kiinnitä vaikuttajavalintoihin enemmän huomiota – valitse vain niin sanottuja nappivalintoja brändillesi ja kiinnitä heidät pidemmäksi aikaa.
• Huomioi erilaisuutta joka tasolla – niin mainoksissa kuin tuotekehityksessä.
(Lähteet: Trendin päätoimittaja Mari Karsikas, Mintel’s 2024 Global Beauty and Personal Care Trends)