
Sisältömarkkinoinnin pelkokerroin: Luovuus vaatii rohkeutta
✅ Ilman rohkeutta on hankalaa olla luova eli tuottaa uutta. Luovuus on rajojen rikkomista ja yllättävien yhteyksien näkemistä. Luovuus vaatii, että uskallat vaimentaa sisäisen kriitikkosi. Luovuus vaatii myös sen, että uskallat olla välittämättä siitä, mitä ne kuuluisat MUUT ajattelevat.
💡Lady Gaga oli luova sonnustautuessaan gaalaan lihamekkoon. Naapurin rouva, joka yhdisti asussaan pilkkuja ja raitoja niin sanottujen pukeutumissääntöjen vastaisesti, oli luova. Nike oli luova, kun se palkkasi Michael Jordanin kenkiensä keulakuvaksi tavalla, jota kukaan ei ollut aiemmin tehnyt.
💡Sisältömarkkinointia voi ajatella markkinoinnin luovimpana muotona. Kun ei puhuta vain tuotteesta ja hinnasta vaan jostain aivan muusta, tarvitaan enemmän rohkeita ratkaisuja. Sisältömarkkinointia voi olla biisi (Teflon Brothersin Harmaa rinne) tai vaikkapa raidalliseksi maalattu skeittiramppi (Pirkka Amppari).
Sisältömarkkinoinnin ratkaisut inspiroivat, sitouttavat, yllättävät, herättävät tunteita ja kertovat tarinoita.
✅ Rohkea John Deere
Luovuus ja rohkea erilaisuus on ollut sisältömarkkinoinnin erottautumistekijä aivan alusta asti. Siinä mielessä on omituista, kuinka vähän luovuudesta nykyisin sen yhteydessä puhutaan.
💡Ensimmäisinä esimerkkeinä sisältömarkkinoinnista mainitaan usein nämä: Benjaminin Franklinin kalenterit markkinoimassa hänen omaa painotaloaan (1732), Johnson & Johnsonin opaskirja antiseptiseen haavanhoitoon (1888) ja John Deeren maanviljelijöille suunnattu vinkki- ja opaslehti (ensimmäinen numero ilmestyi 1895, ja lehti on edelleen voimissaan!).
💡Franklin, Johnson & Johnsonin väki ja Deere olivat valmiita hyppäämään tuntemattomaan. Sitä sisältömarkkinoinnissa nykyisinkin vaaditaan, rohkeutta loikata.
Omassa tiimissämme meistä on vuoden sisällä tullut rohkean hyppäämisen ansiosta asiantuntijoita esimerkiksi live shoppingeissa ja mainosvideoissa. Meillä ei ole tapana sanoa ”emme osaa”, sanomme, että ”kokeillaan”.
A-lehdissä on A-luokan meininki, johon kuuluvat toisten kannustaminen, vapaus ideoida ilman pelkoa kritiikistä ja myönteinen suhtautuminen kaikkiin ideoihin.
Toimitustemme puolelta hyvä esimerkki luovasta rohkeudesta on loppuvuodesta lanseerattu eeva.fi-sivusto, joka on täysin uudenlainen naisten media. ”Jos et mahdu kuvaan, luo uusi”, ajateltiin ja sitten käärittiin hihat.
✅ Älä pelkää riskejä
Viime vuosien datasuuntautuneet markkinointitrendit eivät välttämättä kannusta rohkeuteen. Data, tekniikka, tekoäly, digitaaliset kanavat, tunnusluvut… Kuka enää puhuu luovuudesta?
Myös yritykset luonnollisesti pelkäävät riskejä, ja jos taustalla ei ole vahvaa strategiaa ja kunnianhimoa, voi olla houkuttelevaa pysytellä tutussa ja turvallisessa. Mutta vain luovan ja rohkean markkinoinnin avulla on mahdollista erottautua ja kerätä yleisön huomio.
💡Sisältömarkkinoinnissaan kaikista menestyneimpiä jättiyhtiöitä kuten Red Bullia, Adidasta tai Dovea yhdistää se, että he tunnustavat tarinoiden voiman ja ovat antaneet sisältötiimeilleen vapauden ottaa riskejä. Samat asiat toimivat pienemmälläkin yrityksellä.
Kiireessä, jännityksessä ja kritiikin pelossa syntyy helposti jotakin hajutonta, mautonta, varman päälle pelaavaa ja aiemmin tehtyihin asioihin nojaavaa.
Luova ja rohkea sisältömarkkinointi palvelee aidosti asiakasta ja jää muistiin hyvällä tavalla. Parhaassa tapauksessa poikkeuksellinen sisältömarkkinointi herättää huomiota ja synnyttää keskustelua, mikä moninkertaistaa sen saaman huomion.