Natiivimainonta on yksi sisältömarkkinoinnin muoto, joka toteutetaan valitussa mediassa siihen saumattomasti istuvalla tavalla. Erilaiset mainonnanestämiset lisääntyvät, ja siksi natiivimainonta on hyvä keino vedota kuluttajaan. Natiivisisältö on yhtä kiinnostavaa, koukuttavaa ja houkuttavaa kuin mikä tahansa muukin sisältö ja siinä hyödynnetään journalistisia keinoja ja työtapoja. Natiivimainonta on avointa ja läpinäkyvää ja siksi se erotetaan journalistisesta sisällöstä aina merkinnällä ”kaupallinen yhteistyö” tai ”mainos”.
Natiivimainonnan muotoja on monia: sisältö voi olla verkkoartikkeli, printtiadvertoriaali, video, podcast tai vaikka Instagram Story. Oleellista on, että sisältö puhuttelee tavoiteltua kohderyhmää juuri oikealla tavalla oikein valitussa mediassa ja kertoo yrityksen viestin kiinnostavalla tavalla. Katso 3 vinkkiä natiivimainontaan!
Natiivimainonnan avulla voi vahvistaa brändiäsi ja korostaa vahvuuksiasi ja kilpailuetujasi. Natiivikerronnan myötä voit tuoda esiin myös sellaisia uusia brändiargumentteja, jotka ovat ehkä kuluttajalle vielä tuntemattomia mutta joista haluaisit brändisi muistettavan.
Natiivimainonnan keinoin voit kertoa yrityksesi kiinnostavan tarinan journalistisia keinoja hyödyntäen: kuluttaja ei enää erottele kaupallista tai journalistista sisältöä, jos se on yhtä huolellisesti tehty. Yrityksen synty ja kasvu pienestä pajasta kansainväliseksi toimijaksi kiinnostaa varmasti. Tai mikset kertoisi, miten sinun tuotteesi valmistetaan käsityönä tehtaalla taitavien ammattilaisten voimin ja toisi samalla esiin myös yrityksesi vastuullisuuden kotimaisena työnantajana?
Natiivi antaa myös mahdollisuuden kertoa konkreettisesti yrityksesi ilmastotaistelusta erilaisten käytännön esimerkkien voimalla sen sijaan, että kerrot mainoksessa, että yrityksellä on ympäristömerkki.
Aktivoivan natiivin avulla voit sitouttaa, viihdyttää ja osallistaa kuluttajaa. Aktivoiva natiivi tarkoittaa esimerkiksi interaktiivisia artikkeleita, testejä ja arvontoja.
Voit houkutella kuluttajan vaikka testiryhmään testaamaan uutta tuotettasi. Testaajien palautteista saat arvokasta tietoa omaa tuotekehitystäsi varten, mutta lisäksi saat aitoja kokemuksia, joita voit hyödyntää mainonnassa. Suosittelun voima on kiistaton.
Testien, äänestysten ja arvontojen avulla voit ohjata kuluttajan viihdyttävällä tavalla tuotteittesi tai palveluidesi pariin. Interaktiivisissa artikkeleissa lukija itse voi päättää, miten tarina jatkuu. Aktivoivassa natiivissa lukija viettää sisällön parissa enemmän aikaa ja parhaimmillaan jatkaa ajankäyttöä brändin parissa asiakkaan omilla sivuilla.
Parhaimmillaan natiivimainonta on pitkäjänteistä, hyvin suunniteltua ja se noudattelee mainostavan yrityksen markkinointistrategiaa. Natiivisisältöjen onnistumista mitataan lukijamäärillä, sivulatauksilla ja lukuajalla.
Yksi tärkeä mittari on klikit asiakkaan sivuille: kuinka paljon natiivin kautta voidaan ohjata asiakkaita yrityksesi sivuille. Jatkuvan seurannan avulla näemme, mitkä ratkaisut toimivat parhaiten. Jos sisältö toimii numeroiden valossa ja osoittautuu kiinnostavaksi, sitä kannattaa hyödyntää maksimaalisesti ja jakaa entistä enemmän.
Numeeristen mittareiden lisäksi on tärkeää mitata myös brändimielikuvan kehittymistä. Sitä voidaan mitata esimerkiksi monikanavaisella cross-media-tutkimuksella, josta saadaan tietoa mainonnan huomioarvosta, kiinnostavuudesta ja laadusta. Tällainen tutkimus antaa myös tietoa spontaaneista mielikuvista, jota mainonta luo kuluttajien mielissä. Positiiviset mielikuvat mainostajasta, tuotteesta tai brändistä luovat ihmisten mieliin muistikuvia, jotka vaikuttavat harkinta- ja ostotilanteessa ihmisten valintoihin. Nämä muistikuvat muuttuvat parhaimmillaan ostotilanteessa rahaksi.
Kuluttaja ei enää erottele kaupallista tai journalistista sisältöä, kunhan sisältö on kiinnostavaa. Kilpailu kuluttajan ajasta tässä infotulvassa on kova, ja vain kiinnostavaa sisältöä klikataan. Natiivimainonnassa – yhtä lailla kuten journalismissakin – vain mielikuvitus on rajana.