Vuorovaikutuksellinen markkinointi somessa – miksi se on niin tehokasta?
Ihmisten välinen vuorovaikutus on sosiaalisen median lähtökohta – tai ainakin sen pitäisi olla. Silti moni yritys käyttää Instagramia vain yksisuuntaiseen viestintään. A-lehtien luova strategi Mari Saari kertoo, miksi sen sijaan kannattaisi panostaa vuorovaikutteisiin Instagram-sisältöihin.
Vuorovaikutus luo sitoutuneisuutta, sitoutuminen tuo tuloksia
”Sosiaalinen media on alun perinkin tarkoitettu vuorovaikutteiseksi kanavaksi, joten siksi sisältöjen tehtävä olisi aikaansaada keskustelua ja sitä kautta sitoutuneisuutta”, Mari Saari pohjustaa.
Jotta brändin ja yleisön välille syntyy aitoa vuoropuhelua, tarvitaan kohderyhmää kiinnostavia ja tunteita herättäviä sisältöjä.
”Jos sisällöt eivät kosketa, ei reaktioitakaan synny. Siksi sisältöjen suunnittelu kannattaa aloittaa määrittelemällä tavoitteet ja luomalla selkeä strategia, johon sisältösuunnitelma pohjautuu.”
Mutta eikö tärkeintä olekaan, että Instagram-seuraajia on paljon?
”Seuraajamäärä ei itsessään kerro mitään. Seuraajia voi olla paljonkin, mutta se ei tarkoita sitä, että he olisivat kiinnostuneita yrityksen sisällöistä – ja silloin he eivät ole kiinnostuneita yrityksen tarjonnastakaan.”
Sen sijaan aktiivinen ja sitoutunut yleisö on aina iso mahdollisuus brändille. Kun seuraajat ovat aidosti kiinnostuneita yrityksen tuottamasta sisällöstä, ovat he myös valmiita ostamaan sen tarjoamia tuotteita ja palveluja.
Näin kävi myös silloin, kun vastuullisiin urheilu- ja ulkoiluvaatteisiin erikoistunut Weekendbee järjesti Instagram Liven, jossa hyvinvointivaikuttaja Eveliina Tistelgren ja liikunta-alan yrittäjä Emmi Tistelgren esittelivät yrityksen uutuuksia. Live Shopping -tapahtuma järjestettiin Trendi-lehden Instagram-tilillä. Lähetys tavoitti tuhansia seuraajia ja sen ansiosta Weekendbeen myynti ylitti reippaasti kaikki odotukset.
Kyse on yhteistyömuodosta, jossa yritys ikään kuin lainaa yhtä A-lehtien somekanavista ja saa näin käyttöönsä valmiiksi sitoutuneen yleisön. Yhteistyö suunnitellaan aina yrityksen tavoitteista ja kohderyhmästä käsin. Käytettävissä on yli kymmenen eri brändiä, joista jokaisella on oma, sitoutunut kohderyhmänsä.
Vuoropuhelu tekee brändistä lähestyttävän
Vuorovaikutus synnyttää sitoutuneisuutta, mutta se on myös oivallinen keino tuoda esiin brändin persoonallisuutta. Keskustelun kautta näyttäytyy konkreettisesti se, miten brändi kohtaa yleisönsä ja miten se haluaa palvella seuraajiaan.
Instagramin livelähetykset ovat toimiva tapa syventää yleisön kanssa käytävää dialogia, kun seuraajat voivat reaaliaikaisesti keskustella sekä liven järjestäjän että muiden katsojien kanssa.
Hyvä esimerkki vuorovaikutteisuuden ehdoilla rakennetusta Instagram-livetapahtumasta on Blå Bandin kokkauslive, joka toteutettiin Meillä Kotona -tilin kautta. Ruutujen ääreen päästiin seuraamaan, kun keittiömestari Henrik Rehbinder valmisti muun muassa Blå Bandin Mexican-padasta nopeamman kaalipadan. Samalla seuraajat pääsivät kyselemään häneltä vinkkejä arjen sujuvaan ruoanlaittoon. Tallennuksen ansiosta lähetys keräsi kymmenisen tuhatta silmäparia, kun aiheesta kiinnostuneet pääsivät katsomaan sen itselleen sopivana ajankohtana.
Koska livessä kaikki tapahtuu tässä ja nyt, tulee Instagramissa tapahtuvaan vuorovaikutteisuuteen uusi taso.
”Live antaa seuraajille nähtäväksi oikean tilanteen ilmeineen, eleineen ja äänenpainoineen. Näin brändistä tulee käyttäjän silmissä inhimillinen ja helposti lähestyttävä. Se on paras lähtökohta kestävälle asiakassuhteelle”, Mari Saari sanoo.
Mitä sitouttavampaa sisältöä, sitä enemmän näkyvyyttä
Seuraajien sitoutuneisuus palkitsee monella eri tasolla. Sisällöstä aidosti kiinnostuneet käyttäjät muuttuvat asiakkaiksi, mutta myös Instagram palkitsee sitouttavasta sisällöstä: mitä sitoutuneempaa yleisö on, sitä enemmän algoritmit sisältöä näyttävät.
Myös vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus piilee vuorovaikutteisuudessa ja sitä kautta käyttäjien sitoutuneisuudessa. Mari Saaren mielestä brändit voisivatkin ottaa mallia vaikuttajista, sillä sisältöjä ei vain kuluteta, vaan niihin halutaan myös samaistua:
”Aitous, samaistuttavuus ja tunteiden herättäminen ovatkin jo melkeinpä vaatimus kiinnostavalle somesisällölle.”
Kun Into Kustannus järjesti Trendin Instagram-tilillä kirjalanseerauksen, siitä syntyi osallistava ilmiö. Livelähetyksessä Vitun ruma -kirjan kirjoittaneet Katri Norrlin ja Nelli Kenttä keskustelivat tähtivieras Tuure Boeliuksen kanssa ulkonäköpaineista. Koska käsiteltävä teema puhutteli katsojia, keskusteluun osallistuttiin aktiivisesti.
"Kuluttajat janoavat aitoutta. Kun sisältöön pystyy samaistumaan, on se automaattisesti kiinnostavaa. Ja kun kuluttaja samaistuu sisältöön, herää brändiäkin kohtaan positiivisia tunteita.”
Haluatko tietää enemmän vuorovaikutteisen sisällön mahdollisuuksista? Ota yhteyttä A-lehtien yritysasiakasmyyntiin yhteyshenkilöösi tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi.