
Case Blå Band
Tavoite
Kampanjan tavoitteena oli innostaa kuluttajia kokeilemaan Blå Bandin pata-aineksia ja kasvattaa niiden tunnettuutta. Lisäksi tarkoituksena oli antaa kuluttajille ideoita, miten hyödyntää tuttuja patoja uudella tavalla. Sisällöllä haluttiin tavoittaa ennen kaikkea perheelliset ja muut kiireistä arkea elävät kuluttajat.
Ratkaisu
Sisältö rakennettiin A-lehtien uuden ruokavaikuttajan keittiömestari Henrik Rehbinderin ympärille. Meilläkotona.fi-sivuston lisäksi kampanja näkyi Instagramissa.
Toteutus
Etenkin korona-aikana kuluttajat ovat olleet entistä innostuneempia ruoanlaitosta ja uusia reseptejä etsitään koko ajan. Kuluttajat kaipaavat myös helpotusta ruoanlaittoon varsinkin arkisin. Kampanja rakennettiinkin tämän ajatuksen ympärille.
A-lehtien ruokavaikuttaja, keittiömestari Henrik Rehbinder sai vapaat kädet ja testattavakseen erilaisia Blå Bandin pata-aineksia. Lopputuloksena oli kolme kekseliästä ja herkullista reseptiä, jotka esittelivät uusia tapoja hyödyntää pata-aineksia ruuanlaitossa.
Reseptit linkitettiin myös natiiviartikkeliin, jossa Rehbinder antoi parhaat vinkkinsä arjen ruokahuollon sujuvoittamiseksi ja valmisruokien maustamiseen sekä tuunaamiseen. Natiiviartikkeliin ohjattiin liikennettä A-lehtien Yleisötakuun avulla.
Mikä on Yleisötakuu? Yleisötakuu varmistaa natiiviartikkelille vähintään 4 500 lisälukijaa orgaanisen liikenteen lisäksi kampanja-aikana. Liikenteenohjaus koostuu esimerkiksi uutiskirjenostoista, älykkäästä sisällönsuosittelusta, sosiaalisen median julkaisuista sekä display-mainonnasta. A-lehdet vastaa Yleisötakuun toimenpiteistä ja aikataulutuksesta ja tuottaa materiaalit ohjauksiin.
Vinkkejä sujuvaan arkiruokailuun hän jakoi myös Meillä Kotonan Instagramissa järjestetyssä kokkauslivessä, jossa Rehbinder valmisti kaksi erilaista annosta ja vastaili samalla katselijoiden kysymyksiin. Kokkausliveä mainostettiin ennakkoon Meillä Kotonan Instagramissa sekä feedissä että stooreissa.
Tulokset
Kampanja herätti hyvin kohderyhmän kiinnostuksen. Reseptit ja natiiviartikkeli keräsivät yli 25 000 uniikkia lukijaa ja lähes 33 000 vierailua. Resepteistä suosituimmaksi nousi Blå Band Mexicanista tehty nopeasti valmistuva kaalipata, jonka Henrik Rehbinder teki myös kokkauslivessä.
Kaikki netissä julkaistut materiaalit keräsivät enemmän lukijoita kuin artikkelit keskimäärin ja myös lukuaika osoitti, että sisältöön on perehdytty. Kokkauslive keräsi seuraajia Kaliforniasta asti ja osallistujat hyödynsivät hyvin mahdollisuutta kysellä Rehbinderiltä vinkkejä. Moni myös kertoi lähetyksen aikana laittavansa reseptit testiin. Kokkauslive tallennettiin ja sisältö keräsi kokonaisuudessaan liki 10 000 seuraajaa.