A-lehdet putsasi palkintopöydän Editkilpailussa: Apu, Maku ja Etiketti / Etiketten menestyivät
Parhaita aikakausmedian tekijöitä palkitsevan Editkilpailun palkinnot jaettiin eilen järjestetyssä Editgaalassa Pikku-Finlandiassa. A-lehdet-konserni keräsi kilpailussa kaikkiaan neljä voittoa.
Vuoden yleisömedia on Apu
Suomen luetuin viikkolehti Apu voitti aikakausmedioiden sarjan ja palkittiin vuoden ylesiömediana.
Tuomariston perusteluissa huomioitiin Avun hienosti toteutettu uudistus ja brändin jatkuva, lukijalähtöinen kehittäminen, joka on heijastunut lukijamäärien kasvuun. Uusi syvällisempi brändimielikuva tulee esiin myös visuaalisuudessa. Painavuutta sisältöön tuo lehden kerran kuussa ilmestyvä Suur-Apu jossa keskitytään yhteen tärkeään yhteiskunnalliseen ilmiöön useamman jutun sekä lehden isomman ilmeen kautta. Luontoon liittyvä erikoislehtikonsepti Apu Luonto osana vuosikertaa on onnistunut lisä ajankohtaisen aiheen käsittelyyn. Suosittu apu.fi laajentaa brändin digitaalista ulottuvuutta oivallisesti ja tuo laadukkaat jutut yhä laajemman yleisön ulottuville.
Avun lastensuojelua käsittelevä juttukokonaisuus palkittiin vuoden feature-juttuna
Suur-Avussa 9/2021 julkaistu kattavasti lastensuojelua eri puolilta käsittelevä juttukokonaisuus Pienet ensin palkittiin vuoden juttuna feature-kategoriassa. Juttujen tekijätiimiin kuuluivat: valokuvaaja Suvi Elo, toimittaja Anna-Liisa Hämäläinen, toimittaja Janne Itkonen, kuvittaja Outi Kainiemi, kuvittaja Juuso Koponen, valokuvaaja Ilkka Koski, graafikko Tanja Pellikka, AD Timo Tervoja, tuottaja Niklas Thesslund, toimittaja Milka Sauvala, kielenhuolto Jukka Väänänen.
Palkittu juttu sai tuomaristolta seuraavat perustelut: "Kattava kokonaisuus ajankohtaisesta ja vaikeasti lähestyttävästä aiheesta, jonka monipuolisella käsittelytavalla on saatu esiin inhimillisyyttä. Kokonaisuutta täydentävät hienosti toimiva infografiikka ja sisältöä tukevat kuvat. Eri osien tekemisessä on ollut mukana useampi toimittaja, joiden ammattitaidolla ja erinomaisella yhteistyöllä on syntynyt yhteiskunnallisestikin tärkeä juttu."
Vuoden lifestyle-juttu on Maku-lehdessä julkaistu Sienimetsän aarteet
Maku-lehdessä 8/2021 julkaistu juttu Sienimetsän aarteet on taidonnäyte ammattilaisten yhteistyöstä. Tekijätiimin muodostivat päätoimittaja Jenny Brandt, AD Maiju Lönnroth, valokuvaaja Johanna Myllymäki, ruokatoimittaja Kati Pohja, toimituspäällikkö Tiina Valkonen, valokuvaaja Antti Vettenranta.
Tuomaristo kiitteli perusteluissaan voittajajutun erinomaista tiimin keskinäistä yhteistyötä, jonka ansiosta lifestyle-juttu palvelee hienosti eritasoisia sieniharrastajia sekä sieniruoista kiinnostuneita. Sieniretki eri vaiheineen on huolellisesti suunniteltu kokonaisuus ja täynnä rikkaita yksityiskohtia. Upeat, osittain metsässä ja osittain studiolla otetut kuvat ovat tyyliltään ja tunnelmaltaan yhtenäisiä. Mainiot retkivinkit ja herkulliset reseptit saavat mielenkiinnon sieniharrastukseen todella heräämään.
Vuoden asiakasmedia on Etiketti / Etiketten
A-lehtien konserniyhtiö Generon Alko Oy:lle tuottama asiakaslehti Etiketti / Etiketten palkittiin vuoden asiakasmediana. Sarjan voittaja hyödyntää monipuolisesti monikanavaisuutta sisällön jakamisessa ja kilpailun arvioinnissa huomioidaan innovatiivisuus sekä journalistiset ansiot.
Voittajan valintaa tuomaristo perustelee näin: "Moderni ja raikas ulkoasu sekä hyötyaineistojen että viihdyttävän sisällön vastuullinen yhdistäminen lisäävät mielenkiintoa yritystä ja sen tuotteita kohtaan. Lehden konseptointiuudistus on nostanut positiivista brändimielikuvaa yrityksestä. Sisältö näkyy nyt entistä tehokkaammin verkossa sekä sosiaalisessa mediassa. Ajankohtaiset ruokaohjeet ja trendikatsaukset palvelevat asiakkaiden ja sidosryhmien lisäksi oman henkilöstön koulutuksessa."
Katso kaikki voittajat Editkilpailun sivulta Editkilpailu.fi/voittajat.
Editkilpailu on Aikakausmedian järjestämä kilpailu, jossa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa sekä markkinoinnillisissa sarjoissa.