Uusi urheilumedia Aitio käynnistyy – tekijöinä urheilujournalismin kärkinimet
Aitiota tuottaa tuttu kaksikko Samuel Savolainen ja Petteri Sihvonen, jotka ovat isännöineet suosittua Kiekkokiuas-podcastia. Kaksikko tunnetaan rohkeasta ja kantaaottavasta urheilujournalismista, joka herättää intohimoja sekä urheiluväen että penkkiurheilijoiden parissa. Savolaisen ja Sihvosen lisäksi Aition tekijöinä on nimekäs avustajajoukko. Kolumneja Aitioon tuottavat mm. STT:n dopingpaljastusuutisen kirjoittanut Johanna Aatsalo sekä menestynyt koripallovalmentaja Tuomas Iisalo. Aitioon kirjoittavat myös kulttuurijournalismista tunnettu Samuli Knuuti sekä tietokirjailijana ja viestintäasiantuntijana toimiva Katleena Kortesuo, joka analysoi urheiluviestintää. Tuukka Kotimäki analysoi jalkapalloa tilastojen ja numeroiden kautta. Pesäpalloa seuraa Antti Tokkari, ja Italia- ja urheilutuntemusta tuo Mitri Pakkanen. Olympialaisista sisältöjä tuottaa urheilukirjailija ja vuoden urheilujournalistina vuonna 2017 palkittu Jari Kupila.
Taustalla panostus A-lehtien medialiiketoimintaan ja rohkeaan journalismiin
Aition vastaava tuottaja Samuel Savolainen siirtyi A-lehtiin Hämeen Sanomien ja Forssan Lehden urheilutoimituksen esihenkilön paikalta. Petteri Sihvonen on toiminut viime vuodet mm. MTV3:n asiantuntijana, Kalevan kolumnistina ja Yle Puheella keskusteluohjelman vetäjänä. Varsinkin jääkiekkoihmisille Sihvonen tuli tutuksi kymmenisen vuotta sitten Urheilulehden teräväkielisenä kolumnistina ja analyytikkona. Tuolloin Urheilulehti oli osa A-lehtitaloa, jonne molemmat tekevät nyt paluun.
”Halusin takaisin A-lehtiin, sillä A-lehdissä on aina voinut kertoa totuuden urheilusta”, Sihvonen kuvaa urasiirtoaan.
Savolaisen mukaan urheilujournalismissa ollaan Suomessa vielä siinä vaiheessa, ettei siihen päde samat vaatimukset kuin muuhun journalismiin.
”Urheilujournalismin ongelmana on ollut, että vaalitaan suhteita urheilijoihin ja urheiluvaikuttajiin. Me emme pidä yllä suhteita, vaan teemme merkityksellistä urheilujournalismia.”, Savolainen kiteyttää.
Aktiivinen toimialan rakennetta muuttava toimija
”Näemme, että urheilu on kiinnostava aihepiiri, jonka ympärille on mahdollista rakentaa liiketoimintaa eri tavoin. Urheilujournalismi on oleellinen lisä vuosi sitten lanseerattuun Apu360-digimediaan, joka jo entuudestaan kirjoittaa tarkkanäköisesti ja rohkeasti ajankohtaisista ilmiöistä ja aroistakin teemoista.”, A-lehtien ajankohtaismedioiden johtaja Iina Artima-Kyrki kertoo.
”Urheilu on suomalaisten rakas harrastus ja ajanviete. Penkkiurheilijat ovat suuri, kaupallisesti merkittävä yleisö. Haluamme myös parantaa urheilijoiden mahdollisuutta panostaa urheiluun ja viikko sitten lanseerattiin konserniyhtiö Satokausi Median konsepti Sweat Stream, joka mullistaa urheilusponsoroinnin”, A-lehtien toimitusjohtaja Heli Arantola kuvaa.
Aitio kertoo urheilujournalismin ajankohtaisilmiöistä
Aitiolla ei ole päivittäisen urheiluraportoinnin taakkaa eikä se keskity tulosuutisointiin vaan vahvaan analyysiin, uusiin näkökulmiin ja urheiluilmiöiden taustoihin.
”Jos perinteinen urheilujournalismi pyrkii kuvaamaan mitä tapahtuu, Aitio kertoo, miksi tapahtuu. Se kuvaa mitä on urheilu ja mitä on olla urheilija, valmentaja tai urheilujohtaja”, kuvaa Sihvonen.
”Kiekkokiuas-podcastin fanit toivoivat, että jatkamme Sihvosen kanssa työtämme. Aitiossa onkin Kiuas-podcast, jossa ruodimme tarvittaessa tylystikin jääkiekon tärkeimmät puheenaiheet joka tiistai. Aitio ei kuitenkaan keskity pelkästään jääkiekkoon, vaan sisältöjä tulee monipuolisesti eri lajeista.”, kertoo Savolainen.
Aition sisältöihin kuuluu myös mm. Sihvonen 1 vs. 1-podcast, jossa Petteri Sihvonen haastaa urheilun vaikuttajia. Ensimmäinen vieras on Rauman Lukon Suomen mestariksi valmentanut Pekka Virta. Myötä- ja vastoinkäymisissä -podcast taas kertoo julkisuudesta tuttujen ihmisten yllättävistäkin urheiluseurarakkauksista. Vieraiksi ovat tulossa mm. Kari Kanala ja Timo Soini.
Lisätietoja:
Iina Artima-Kyrki, ajankohtaismedioiden mediaryhmän johtaja iina.artima-kyrki@a-lehdet.fi, p. 040 5969387
Samuel Savolainen, vastaava tuottaja samuel.savolainen@a-lehdet.fi, p. 040 7215845
Taustaksi: A-lehtien aikakausmedialla on kasvava tavoittavuus
Aition sisällöt tulevat osaksi Apu360:tä, joka on vuosi sitten lanseerattu digitaalinen media. Apu360 kokoaa yhteen tunnettujen lehtibrändien Avun, Imagen, Mondon ja Tuulilasin juttuja ja julkaisee The Atlanticin parhaita artikkeleita suomennettuna sekä tuottaa sisältöä ja podcasteja omana tuotantonaan Apu360:lle. Apu360-sisällöistä parhaat palat ovat maksullisia, osaa sisällöistä pääsee ilman kuukausimaksua. Aition sisältöihin pääsee osoitteessa apu360.fi/aitio ja lataamalla Apu360-sovelluksen sovelluskaupoista. Yhteensä A-lehtien painettujen ja verkkosivustojen nettokokonaistavoittavuus on 1,6 miljoonaa.