Unohda monologi! Näin brändi rakentaa yhteisöllisyyttä Instagramissa

Unohda monologi! Näin brändi rakentaa yhteisöllisyyttä Instagramissa
Instagram tarjoaa yrityksille ja brändeille erinomaisen mahdollisuuden rakentaa yhteisöllisyyttä ja käydä keskustelua kohderyhmän kanssa.
Julkaistu 16.4.2020

Esittelemme kolme erilaista casea, joissa hyödynsimme Instagramin työkaluja luovasti muun muassa nuorten kohderyhmäymmärryksen kasvattamisessa ja nuorten osaajien rekrytoinnissa.

Demiduunit-ryhmässä puhuteltiin työnhakijoita innovatiivisesti

Miten yritys rekrytoi Z-sukupolven parhaat osaajat ja tavoittaa myös ne nuoret työnhakijat, jotka eivät etsi tietoa työpaikoista perinteisistä rekrytointikanavista? Tähän kysymykseen etsimme ratkaisua, kun rekrytoimme nuortenmedia Demiin digitaalisen median suunnittelijaa. Rakensimme rekrytointikampanjan Instagramiin @demiduunit-ryhmän ympärille. Ryhmässä potentiaaliset työntekijät saivat tietoa avoinna olevasta paikasta inspiroivien feed-postausten, direct-viestien ja storyjen kautta.

Rekrytointikampanja osoittautui menestykseksi. Työnhakijat olivat aktiivisia, ja saimme yli parikymmentä kysymystä liittyen auki olevaan tehtävään, Demin tiimiin ja brändiin. Hakijat kysyivät muun muassa sitä, millainen on tyypillinen työpäivä, mikä on Demin tiimissä parasta ja voiko A-lehdissä tehdä etätöitä. Demin päätoimittaja ja somestrategi vastasivat kysymyksiin kootusti Q&A-videolla storyissa. Lisäksi direct-viestien kautta hakijat saivat nopeasti vastauksia kysymyksiinsä.

Kampanja poiki yli 50 hakemusta, joiden taso oli erinomainen. Neljännes hakijoista kuuli tehtävästä Instagramin kautta. Osa hakijoista inspiroitui @demiduunit-ryhmästä ja toteutti myös oman hakemuksensa Instagram-tilin muodossa. Saimme myös monelta hakijalta kiitosta uudenlaisesta ja helposti lähestyttävästä rekrytointikampanjasta, joka kuvastaa Demi-brändin arvoja ja tekemistä.

Yhteishaku 2020 -ryhmä selvitti nuorten odotuksia opiskelusta

LAB-ammattikorkeakoulu halusi ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten jatko-opiskelupaikan valintaan. Perustimme Instagramiin @yhteishaku 2020 -yhteisön, jossa selvitimme vuorovaikutuksellisten sisältöjen avulla nuorten toiveita ja odotuksia jatko-opiskelusta. Ryhmä toimi aktiivisesti kuuden viikon ajan, ja käsiteltäviä teemoja olivat muun muassa toiveet tulevaisuuden ammatille, perusteet opiskelupaikan valinnalle ja opiskelupaikan hakeminen. Jokaisella viikolla hyödynnettiin monipuolisesti erilaisia Instagramin tarjoamia vuorovaikutuksellisia sisältötyyppejä, kuten visoja, tykkäyspeliä ja Q&A-työkalua.

@yhteishaku 2020 -yhteisö herätti välitöntä kiinnostusta kohderyhmässä. Kolme kertaa viikossa julkaistut Instagram storyt tavoittivat lähes 90 prosenttia käyttäjätilin seuraajista, ja niiden aktivointityökaluihin tuli yhteensä lähes 6000 vastausta kuuden viikon aikana. Ryhmä tuotti arvokasta tietoa opiskelupaikan valintaan liittyvistä motiiveista ja nuorten toiveista ja huolista. Tiedon pohjalta LAB-ammattikorkeakoulu kehitti opiskelijamarkkinointiaan vastaamaan vaativan nuortenkohderyhmän tarpeita.

Demikaverit-ryhmässä kehitetään Demiä yhdessä nuorten kanssa

Demi konseptoi ja kehitti Instagramissa @demikaverit-ryhmän, jossa nuoret pääsevät mukaan toimituksen päivittäiseen päätöksentekoon. Ryhmässä on jo lähes tuhat nuorta, jotka ovat vaikuttaneet muun muassa siihen, millaisia juttuja ja julisteita Demi-lehdissä on. Lisäksi ryhmäläisten eli Demiraadin mielipiteet, ideat ja omakohtaiset kokemukset ovat toimineet tärkeänä taustatietona supersuositun Inside by Demi -chatfiction-sarjan käsikirjoituksessa.

Ryhmä auttaa Demiä tekemään autenttisia ja nuoria takuulla puhuttelevia sisältöjä. Vuorovaikutukselliset sisällöt ovat Z-sukupolvelle luonteva ja mieluisa tapa kuluttaa mediaa — lisäksi konseptoinnissa on mietitty tarkasti, mitä brändi voi tarjota mukana oleville nuorille. Tähän kysymykseen toive nousi kohderyhmästä: Demikaverit-ryhmä on paikka, jossa nuoret voivat etsiä samanhenkistä juttuseuraa ja uusia kavereita turvallisessa yhteisössä. Demin toimitus tukee uusien ystävien löytämistä muun muassa aloittamalla keskusteluita ja jakamalla nuorten kaveriesittelyitä. @demikaverit-ryhmä sitouttaa nuoret Demi-brändin pariin tehokkaasti, ja osallistumisaktiivisuus on korkea. Esimerkiksi kaveriesittelyitä on lähetetty jo toista sataa

Haluatko kuulla, miten voit hyödyntää sosiaalista mediaa yhteisöllisyyden rakentamisessa ja kohderyhmän puhuttelussa? Ota yhteyttä nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintulaan anni.lintula@a-lehdet.fi tai 050-4144233.