Lapset ja nuoret toivovat hyväksyvää puhetta ulkonäöstä – Demi haastaa suomalaiset tekoihin terveemmän minäkuvan puolesta
Filttereiden täyteisiä sosiaalisen median palveluita on kritisoitu siitä, että ne vääristävät lasten ja nuorten minäkuvaa. Eikä turhaan. Medialla on valtaa vaikuttaa kauneusihanteisiin – joko lisäten tai vähentäen ulkonäköpaineita.
Nuortenmedia Demin toteuttaman kampanjan tavoitteena on herättää keskustelua lasten ja nuorten kokemista paineista sekä kannustaa kaikkia suomalaisia tekoihin terveemmän minäkuvan puolesta.
”Nuorten itsetunnon tukeminen on aina ollut toimituksellemme sydämenasia. Tiedämme, miten vahvasti media muokkaa ja vahvistaa kauneusihanteita. Siksi olemmekin sitoutuneet auttamaan nuoria kasvamaan itsevarmoiksi aikuisiksi. Sisällöissämme on kaikennäköisiä nuoria. Demi ei esimerkiksi ikinä anna laihdutusvinkkejä tai käytä jutuissaan ammattimalleja. Lisäksi korostamme usein sitä, että elämässä on paljon tärkeämpiä asioita kuin kauneus”, sanoo päätoimittaja Päivi Lehtomurto.
Medialla on iso vaikutus ulkonäköpaineisiin, mutta lasten ja nuorten itsetuntoon voivat vaikuttaa myös jokainen vanhempi, opettaja, valmentaja tai muu tärkeä aikuinen. Kukaan ei voi ratkaista asiaa yksin, mutta kaikki voivat tehdä jotain.
Demi haastaakin aikuiset tekemään uudenvuodenlupauksen, jolla on väliä: pieniä, mutta sitäkin tärkeämpiä tekoja lasten ja nuorten paremman itsetunnon puolesta.
Osoitteessa demi.fi/lupaus kuka tahansa voi tehdä lupauksen ja haastaa myös muut taistelemaan lasten ja nuorten ulkonäköpaineita vastaan. Kaikki lupaukset ovat tavallisten nuorten toiveita tavallisille aikuisille.
”Nuorten kanssa yhdessä tekeminen on keskeinen osa Demiä. Kysyimme nuorilta ulkonäköpaineista ja siitä, miten media ja aikuisten puhe vaikuttavat heihin. Vastaukset kertovat, että esimerkin voima on valtava. Nuoret kaipaavat monenlaisia roolimalleja ja hyväksyvää puhetta ulkonäöstä”, kertoo Lehtomurto.
Kampanja jalkautuu vuodenvaihteessa katukuvaan ulkopinnoille, aikakauslehtiin ja onlinemainontaan. Se haastaa mukaan myös nuorten suosikkivaikuttajia kertomaan kanavissaan kokemistaan ulkonäköpaineista.
Mainoksissa esiintyy kaksi nuorta, jotka näkevät peilikuvien kautta kasvoillaan paranneltavia kohtia. Vahvalla kuvalla halutaan pysäyttää ihmiset pohtimaan, mikä saa lapset ja nuoret edes ajattelemaan kehonsa muokkaamista. Kampanjan kuvauksesta vastasi Koski-Syvärin Tuukka Koski ja kuvankäsittelystä FLC Helsingin Kasimir Häiväoja.
Idean taustalla on TBWA\Helsinki. ”Idea luotiin alun perin Lasten ja nuorten säätiölle, mutta yhdessä totesimme, että viesti on vaikuttavin Demin kanssa. Säätiöllä oli jo valmis yhteys Demiin, joka on tehnyt mediassa pitkään töitä nuorten itsetunnon tukemiseksi”, sanoo TBWA\Helsingin vastaava luova johtaja Jyrki Poutanen.
Juuri joukkovoimasta on kyse. ”Tarvitsemme kaikki suomalaiset mukaan vaikuttamaan ja tekemään tekoja nuorten terveemmän minäkuvan puolesta”, Lehtomurto painottaa.
Tee #kaunislupaus osoitteessa demi.fi/lupaus
Lisätiedot
Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto
paivi.lehtomurto@a-lehdet.fi, 050 414 4664