Blogi: Kaupallista kauneutta journalismin keinoin

Blogi: Kaupallista kauneutta journalismin keinoin
Natiivimainonta ei ole rivi mediasuunnitelmassa. Luova strategia natiivimainonnan sisällöille on yhtä tärkeää kuin muun mainonnan luova strategia. Nyt haetaan isompia tarinoita, enemmän elämyksiä ja jatkuvia sisältöjä. Native Advertising Awards näytti, että olemme oikealla tiellä.
Julkaistu 20.11.2018

Miksi natiivimainonta on toimivaa markkinointia, johon brändien kannattaisi investoida? Pari vuotta sitten tavallinen vastaus oli: koska se ei häiritse mediankäyttäjän kokemusta, toisin kuin display-mainokset.

Nyt on puhetapa muuttunut. Marraskuun alussa Berliinissä pidetyssä NativeDAYS18-konferenssissa nousi esiin luovuus. Luovaa strategiaa natiiville pidettiin yhtä tärkeänä kuin muun mainonnan luovaa strategiaa. Natiivi ei ole rivi mediasuunnitelmassa. Sen pitää muistuttaa enemmän luovien toimistojen tekemistä.

Miksi luovuus korostuu natiivissa nyt? Mediatalojen toimitukset kokeilevat uusia kerronnan tapoja ja elämyksellisiä erikoistoteutuksia. Näitä oppeja hyödynnetään myös kaupallisiin sisältöihin.

Huippuesimerkit brändätystä sisällöstä nostavat asiakkaidenkin rimaa. Kuten muussa markkinoinnissa, natiivimainonnassa halutaan luoda wow-efektejä, journalismin keinoin.

Muutama vinkki ja esimerkki luovempaan natiivimainontaan:

1. Käytä dataa elämyksellisesti

Visualisoitu data aktivoi penkomaan sisältöä ja oivaltamaan uutta. Kiintolevyjä valmistavan Seagaten ja The Atlanticin sisällössä näet USA:n talouden gigabitteinä – ja hypnotisoivan visuaalisena kokemuksena.

Entä mitä sanottavaa House of Cardsin Claire Underwoodilla olisi äskettäisistä kongressivaaleista? Natiivi Netflixille peilaa sitä dataan, kuinka vaalien naisehdokkaat menestyivät.

2. Kerro isompia tarinoita

Merkityksellisyys ja syvempi koskettaminen on entistä tärkeämpää. Tartu yksilöitä ja yhteisöjä puhuttaviin teemoihin. Osoita yrityskansalaisuutta kuten Minille toteutettu Defy hunger together. Iso tarkoittaa myös sisältökokonaisuuksien laajuutta ja jatkuvampaa tekemistä. Enää ei puhuta yksittäisistä maksetuista sisällöistä, vaan natiiviohjelmasta.

3. Tee jotain ensimmäisenä

A-lehtien nuorten mediat Demi, Trendi ja Lily.fi ovat meille kokeilulaboratorio myös natiivimainonnan osalta. Demin ja Mehiläisen kampanja yhdisti Suomen ensimmäisen chat fictionin, tubettajia ja natiiviartikkeleita. Paitsi että kampanja ylitti tavoitteet, se voitti kultaa luovimman natiivimainonnan kategoriassa tämän vuoden Native Advertising Awardsissa.

Tuomaristo määritteli kategorian näin: Sophisticated commercial beauty, innovation to die for and mad creative mindsets.

Kuva: Native Advertising Institute

Teksti: Helena Jutila, planner

#sisältöstudio #alehdet

Helena Jutila oli tuottamassa Demin ja Mehiläisen voittoisaa kampanjaa. A-lehtien Sisältöstudio suunnittelee ja toteuttaa kunnianhimoista, luovaa, tuloksellista ja datajohdettua sisältömarkkinointia yritysasiakkaille. Sekä nyt myös maailman luovinta natiivimainontaa.