Kansallinen Mediatutkimus: Eeva kasvattanut kokonaistavoittavuuttaan juhlavuonna

Kansallinen Mediatutkimus: Eeva kasvattanut kokonaistavoittavuuttaan juhlavuonna
Juhlavuottaan viettävä Eeva on vahvistanut edelleen asemaansa naistenlehtien ykkösenä. Uusimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Eeva-lehti tavoittaa yhteensä 267 000 lukijaa. Eeva ja eeva.fi ovat yhdessä kasvaneet viime vuodesta 49 000 lukijalla tavoittaen yhdessä 427 000 lukijaa. Myös Apu-lehden kasvu jatkuu tasaisesti, ja Apu Terveys ja Maku -lehdet ovat lisänneet lukijamääriään.
Julkaistu 20.9.2024

Eeva jakaa yleisölehdissä ykkössijan Suomen Kuvalehden kanssa, mutta naistenlehdissä se on selvästi suurin lukijamäärältään. Eeva-lehden ja eeva.fi-sivuston kokonaistavoittavuus on noussut 427 000 lukijaan, mikä tarkoittaa vahvaa, 13,6 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Erityisesti eeva.fin kasvu on ollut huomattavaa.

Päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki kertoo, että menestyksen taustalla on paljon työtä ja tietoisia valintoja.

”On ilahduttavaa huomata, että eeva.fi-sivuston eteen tehty työ on tuonut tulosta. Parempaa 90-vuotislahjaa Eevalle on vaikea toivoa kuin se, että brändi tavoittaa uusia yleisöjä ja löytää uusia tapoja puhutella ihmisiä”, Paalosalo-Jussinmäki sanoo.

Apu-lehden kasvu jatkuu tasaisesti – vahva yleisöpohja verkossa ja printissä

Apu-lehti, joka tunnetaan ajankohtaisista ja syväluotaavista reportaaseistaan, tavoittaa nyt yhteensä 479 000 lukijaa viikoittain. Viime vuoteen verrattuna Avun kokonaistavoittavuus on lisääntynyt 24 000 lukijalla, mikä merkitsee 5,3 prosentin kasvua. Kasvu osoittaa, että Avun monipuoliset verkkosisällöt tukevat printtimedian menestystä.

A-lehtien mediaperheessä myös Apu Terveys ja Maku -lehdet ovat kasvattaneet lukijamääriään. Ne ovat keränneet yhteensä 9000 uutta lukijaa verrattuna viime vuoden mittaukseen.

A-lehdet on johtava toimija suomalaisessa mediakentässä

A-lehtien toimitusjohtaja Heli Arantolan mukaan Kansallisen Mediatutkimuksen tutkimuksen tulokset osoittavat, että A-lehdet pysyy hyvin kuluttajan pulssilla.

”A-lehdet on aktiivinen, toimialaa uudistava toimija, joka tarjoaa laadukasta sisältöä niin perinteisessä printtimediassa kuin myös digitaalisissa kanavissa. Näin laaja lukijakunta on todiste mediatuotteidemme korkeasta tasosta. Lisäksi sitoutuminen painettujen lehtiemme tilaukseen on kasvanut.​"

Arantola kertoo, että A-lehdet luo jatkuvasti uusia sisältömuotoja ja -tuotteita.

"Viime vuosina olemme lanseeranneet uudenlaisen digimedian Apu360:n, naiskohderyhmän ja -teemat ainutlaatuisesti tavoittavan eeva.fi:n, laadukkaan sisällön sekä verkkokaupan yhdistävän Kotona-sivuston ja rohkean urheilumedia Aition. Kansallisen Mediatutkimuksen tulokset kuvaavat sisältöjemme vetovoimaa. Mediamme ovat hiljattain saaneet tunnustusta myös aikakausmedia-alan Edit-kilpailussa."

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) tarjoaa tietoa printtimedian tilasta

  • Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Se kertoo, kuinka monta lukijaa kunkin lehden keskimääräisellä numerolla on.
  • Tutkimuksessa tuotetaan myös lehden kokonaistavoittavuus, joka yhdistää painetun lehden lukijamäärän ja sen digitaalisten versioiden lukemisen.