Case Satokausi Media – Satokausikartta

Case Satokausi Media – Satokausikartta
Satokausi Media halusi lanseerata Satokausi-kartastaan puolukka- ja herkkutattiversiot ja saada lisää asiakkaita maksullisen sovellusversionsa käyttäjiksi. Kampanjan natiiviartikkeli saavutti huikeasti kaupallisten kampanjoiden keskiarvoja korkeammat tulokset ja myös kampanjan muut tuotteet menestyivät hienosti.
Julkaistu 2.10.2024

Satokausi Medialla on Suomen suurin digitaalinen ruokayhteisö, ja yhtiö tuottaa sisältökampanjoita elintarvikealan mainostajille sekä suosittua Satokausikalenteria kuluttajille. Satokausi Media tuntee ruoan trendit, kasvisten sesongit ja ruoanlaittajien arjen ja toiveet.

Satokausi-kartta on maailman ensimmäinen kuluttajien käyttöön tarkoitettu sovellus, joka näyttää mustikoiden, puolukoiden ja herkkutattien todennäköisimmät ja parhaat esiintymisalueet maastokartalla. Se perustuu avoimiin paikkatietoaineistoihin sekä tieteelliseen tutkimustietoon marjojen ja sienten kasvupaikoista.

Satokausi-kartan mustikkaversio lanseerattiin kesällä 2024. Sovelluksen kakkoslanseeraus eli puolukka- ja herkkutattiversioiden julkistus tapahtui elokuussa 2024.

Satokausi Media ja A-lehdet suunnittelivat kakkoslanseerausta varten markkinointikampanjan, joka näkyi A-lehtien medioissa elo–syyskuun aikana.

Tavoite

Kampanjan tavoitteena oli saada lisää asiakkaita lataamaan käyttöönsä Satokausi-kartan vuosimaksullinen sovellus.

Ratkaisu

Kampanjaideana oli tavoittaa mahdollisimman suuri sienestämisestä tai marjastamisesta kiinnostunut yleisö, kertoa heille Satokausi-kartasta ja tarjota heille mahdollisuus siirtyä helposti hankkimaan lisätietoa Satokauden verkkosivustolta tai lataamaan sovellus sovelluskaupasta.

Räätälöimme Satokausi Medialle paketin, johon kuului natiiviartikkeli Kotona-sivustolla, kaksi Instagram-feed-nostoa neljällä A-lehtien tilillä, kaksi FB-nostoa yhdellä A-lehtien tilillä, kahdeksan uutiskirjenostoa A-lehtien uutiskirjeissä sekä display-mainontaa digietusivun ja kontekstitimantin (sienet) muodossa.

Kotona-sivuston lukijoissa korostuvat marjastuksesta ja sienestyksestä kiinnostuneet. Natiiviartikkelin tarkoituksena oli kertoa tälle kohderyhmälle kiinnostavasti siitä, mitä hyötyä sovellus heille toisi.

Arvontana toteutettujen some-nostojen tarkoituksena oli jättää yleisölle vahva muistijälki Satokausi-kartasta. Uutiskirjenostojen ja display-mainonnan tarkoituksena oli ohjata lukijat lataamaan karttasovellus.

Kontekstitimantti valittiin ratkaisuksi, koska se takaa mainoksen osuvuuden sijoittamalla sen samankaltaiseen sisältöön, tälla kertaa kaikkeen sienet-aiheiseen. Näin lukija on kiinnostunut aiheesta juuri mainoshetkessä. 100 %:n Share-of-Voice takaa huomion sekä luo vahvemman muistijäljen korkeamman toiston avulla.

Lisäksi kampanjaan kuului digietusivu, joka toimii usein erinomaisesti liikenteen ohjaamisessa ja jonka avulla on usein mahdollista saavuttaa korkea CTR.

Ratkaisu

💡Kampanjan toteutukseen kuuluivat:

✅ Artikkeli kotona.fi:ssä, sis. 10 000 uniikin lukijan yleisötakuun

✅ Kaksi Instragram-feed-postausta seuraavilla tileillä: @meillakotona, @makulehti, @kotivinkki, @meidanmokki

✅ Kaksi FB-postausta Apu-tilillä.

✅ Kaksi uutiskirjenostoa Kotivinkki-, Maku-, Kotona- ja Apu-uutiskirjeissä.

✅ Sienet-kontekstitimantti Kotona-sivustolla 22.–25.8.2024

✅ Digietusivu A-lehtien sivustolla 19.8–1.9.2024, 800 000 impressiota

"Yhteistyö oli jouhevaa ja meidän aikaisempi sisältömme osattiin taitavasti tulkita A-lehtien kohdeyleisölle. Erityisesti kampanjan CTR yllätti, sillä se ylitti meidän omien kanaviemme orgaaniset tulokset. "
Samuli Karjula, toimitusjohtaja, Satokausi Media Oy

Toteutus ja tulokset

Kampanjan lähes kaikki medialajit suoriutuivat erinomaisesti yli keskiarvojen. Vain uutiskirjeet jäivät hieman alle mediakeskiarvojen.

Lukijat aktivoituivat sisällöistä huimat yli 26 000 kertaa ja ohjasimme heitä Satokausikartan verkkosivulle ja suoraan sovelluskauppaan.

Natiiviartikkeli keräsi lähes 60 000 näyttöä ja sisällön CTR oli huimat 10 %. Molemmat luvut ovat poikkeuksellisen korkeita Kotona-sivuston natiiviartikkelille. Tämä kertoo siitä, että sisältö todella löysi kohderyhmänsä ja kiinnosti sivuston kävijöitä.

Somessa tavoitettiin 70 000 käyttäjää, ja FB-nostojen aktivoinnit nousivat todella korkealle ollen peräti 6–7 %.

Display-kampanjan avulla keräsimme lähes miljoona näyttöä ja noin 19 000 klikkiä. Digietusivu aktivoi 8 % yli mediakeskiarvon.

Uutiskirjeitä avattiin lähes 170 000 kertaa ja mainossisältöjä klikattiin noin 1500 kertaa.

"Tehokkaasti toteutettu kampanja saavutti sille asetetut tavoitteet. Saimme merkittävän määrän uusia suoria latauksia ja kampanjan sivutuotteena omat sosiaalisen median kanavamme kasvoivat.”
Samuli Karjula, toimitusjohtaja, Satokausi Media Oy
Työryhmä
Asiakas: Satokausi media Oy
Samuli Karjula, toimitusjohtaja, Niina Virtanen, kumppanuuspäällikkö
Suunnittelu ja tuotanto: A-lehdet
Sami Onkamo, myyntiryhmäpäällikkö,
Anne Leinonen, Head of Concepts and Content,
Mari Saari, luova suunnittelija,
Korppu Korpinen, Head of Digital Sales

Satokausi Media Oy on osa A-lehdet-konsernia.

Kiinnostuitko?
Autamme löytämään oikeat ratkaisut ja kiinnostavimmat tarinat, joilla teet vaikutuksen kohderyhmääsi! Täytä lomake, niin otamme sinuun yhteyttä. Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin myös osoitteesta yritysasiakkaat@a-lehdet.fi.