Case Satokausi Media – Satokausikartta
Satokausi Medialla on Suomen suurin digitaalinen ruokayhteisö, ja yhtiö tuottaa sisältökampanjoita elintarvikealan mainostajille sekä suosittua Satokausikalenteria kuluttajille. Satokausi Media tuntee ruoan trendit, kasvisten sesongit ja ruoanlaittajien arjen ja toiveet.
Satokausi-kartta on maailman ensimmäinen kuluttajien käyttöön tarkoitettu sovellus, joka näyttää mustikoiden, puolukoiden ja herkkutattien todennäköisimmät ja parhaat esiintymisalueet maastokartalla. Se perustuu avoimiin paikkatietoaineistoihin sekä tieteelliseen tutkimustietoon marjojen ja sienten kasvupaikoista.
Satokausi-kartan mustikkaversio lanseerattiin kesällä 2024. Sovelluksen kakkoslanseeraus eli puolukka- ja herkkutattiversioiden julkistus tapahtui elokuussa 2024.
Satokausi Media ja A-lehdet suunnittelivat kakkoslanseerausta varten markkinointikampanjan, joka näkyi A-lehtien medioissa elo–syyskuun aikana.
Tavoite
Kampanjan tavoitteena oli saada lisää asiakkaita lataamaan käyttöönsä Satokausi-kartan vuosimaksullinen sovellus.
Ratkaisu
Kampanjaideana oli tavoittaa mahdollisimman suuri sienestämisestä tai marjastamisesta kiinnostunut yleisö, kertoa heille Satokausi-kartasta ja tarjota heille mahdollisuus siirtyä helposti hankkimaan lisätietoa Satokauden verkkosivustolta tai lataamaan sovellus sovelluskaupasta.
Räätälöimme Satokausi Medialle paketin, johon kuului natiiviartikkeli Kotona-sivustolla, kaksi Instagram-feed-nostoa neljällä A-lehtien tilillä, kaksi FB-nostoa yhdellä A-lehtien tilillä, kahdeksan uutiskirjenostoa A-lehtien uutiskirjeissä sekä display-mainontaa digietusivun ja kontekstitimantin (sienet) muodossa.
Kotona-sivuston lukijoissa korostuvat marjastuksesta ja sienestyksestä kiinnostuneet. Natiiviartikkelin tarkoituksena oli kertoa tälle kohderyhmälle kiinnostavasti siitä, mitä hyötyä sovellus heille toisi.
Arvontana toteutettujen some-nostojen tarkoituksena oli jättää yleisölle vahva muistijälki Satokausi-kartasta. Uutiskirjenostojen ja display-mainonnan tarkoituksena oli ohjata lukijat lataamaan karttasovellus.
Kontekstitimantti valittiin ratkaisuksi, koska se takaa mainoksen osuvuuden sijoittamalla sen samankaltaiseen sisältöön, tälla kertaa kaikkeen sienet-aiheiseen. Näin lukija on kiinnostunut aiheesta juuri mainoshetkessä. 100 %:n Share-of-Voice takaa huomion sekä luo vahvemman muistijäljen korkeamman toiston avulla.
Lisäksi kampanjaan kuului digietusivu, joka toimii usein erinomaisesti liikenteen ohjaamisessa ja jonka avulla on usein mahdollista saavuttaa korkea CTR.
Ratkaisu
💡Kampanjan toteutukseen kuuluivat:
✅ Artikkeli kotona.fi:ssä, sis. 10 000 uniikin lukijan yleisötakuun
✅ Kaksi Instragram-feed-postausta seuraavilla tileillä: @meillakotona, @makulehti, @kotivinkki, @meidanmokki
✅ Kaksi FB-postausta Apu-tilillä.
✅ Kaksi uutiskirjenostoa Kotivinkki-, Maku-, Kotona- ja Apu-uutiskirjeissä.
✅ Sienet-kontekstitimantti Kotona-sivustolla 22.–25.8.2024
✅ Digietusivu A-lehtien sivustolla 19.8–1.9.2024, 800 000 impressiota
Toteutus ja tulokset
Kampanjan lähes kaikki medialajit suoriutuivat erinomaisesti yli keskiarvojen. Vain uutiskirjeet jäivät hieman alle mediakeskiarvojen.
Lukijat aktivoituivat sisällöistä huimat yli 26 000 kertaa ja ohjasimme heitä Satokausikartan verkkosivulle ja suoraan sovelluskauppaan.
Natiiviartikkeli keräsi lähes 60 000 näyttöä ja sisällön CTR oli huimat 10 %. Molemmat luvut ovat poikkeuksellisen korkeita Kotona-sivuston natiiviartikkelille. Tämä kertoo siitä, että sisältö todella löysi kohderyhmänsä ja kiinnosti sivuston kävijöitä.
Somessa tavoitettiin 70 000 käyttäjää, ja FB-nostojen aktivoinnit nousivat todella korkealle ollen peräti 6–7 %.
Display-kampanjan avulla keräsimme lähes miljoona näyttöä ja noin 19 000 klikkiä. Digietusivu aktivoi 8 % yli mediakeskiarvon.
Uutiskirjeitä avattiin lähes 170 000 kertaa ja mainossisältöjä klikattiin noin 1500 kertaa.
Satokausi Media Oy on osa A-lehdet-konsernia.