Case M2 Beauté Eyelash Activating Serum / Berner
Suomalainen perheyritys Berner tunnetaan laadukkaista kotimaisista ja kansainvälisistä tuotemerkeistään. Bernerin maahantuoma M2 Beauté Eyelash Activating Serum on innovatiivinen, ripsien kasvua aktivoiva seerumi, jonka säännöllisellä käytöllä ripset kasvavat jopa 50 % aiempaa pidemmiksi ja tuuheammiksi. Seerumin koostumuksessa yhdistyvät ripsiä hoitavat aineosat tehokkaaseen vaikuttavien aineiden yhdisteeseen.
Kampanja toteutettiin elo-syyskuussa 2023.
Tavoite
Kampanjan tavoitteena oli kasvattaa tuotteen tunnettuutta ja ostokiinnostusta testiryhmän suositusten ja kokemusten perusteella.
Ratkaisu
Kampanjaideana oli rekrytoida testiryhmä, jossa eri-ikäiset naiset testaavat ripsiseerumia. Kohderyhmässä korostuva naisyleisö tavoitettiin hyvin A-lehtien eeva.fi-mediasta, missä julkaistiin rekrytointiartikkeli.
Testiryhmä valittiin ratkaisuksi, koska sen avulla saadaan aidolta yleisöltä kokemuksia ja palautetta tuotteesta. Kansainvälisen brändi on helpompi saada aito yhteys suomalaisiin kuluttajiin, kun markkinoinnissa käytetään apuna ja suosittelijoina tavallisia suomalaisia, jotka ovat hyötyneet tuotteesta. Suosittelun voima on vahva varsinkin silloin, kun kuluttaja pystyy samaistumaan suosittelijaan ja luottaa tähän. Testiryhmän avulla markkinointiviestinnästä tulee osallistavaa ja kaksisuuntaista.
Hakemuksen lähettäneistä valittiin testiryhmään 20 naista. Berner lähetti valitulle joukolle postitse seerumit, joita he käyttivät testijakson ajan. Sen jälkeen testaajat vastasivat kyselyyn ja kertoivat kokemuksistaan, joiden pohjalta julkaistiin natiiviartikkeli eeva.fi-mediassa.
Lisäksi järjestettiin kuvaukset, joihin kutsuttiin kaksi testaajaa. He kertoivat enemmän kokemuksistaan ja poseerasivat kuvissa ja videossa natiiviartikkelia varten.
Natiiviartikkeliin ohjattiin yleisöä uutiskirjenostoilla Eeva-, Terve.fi-, Kotivinkki- ja Kauneus & Trendit -uutiskirjeissä.
Lisäksi natiiviartikkelin pohjalta koottiin advertoriaali, joka julkaistiin Kauneus & Terveys – sekä Trendi-lehdissä.
💡Kampanjan toteutukseen kuuluivat:
✅ Testaajien rekrytointiartikkeli eeva.fi:ssä
✅ Natiiviartikkeli testaajien kokemusten pohjalta, eeva.fi sis. 9 500 uniikin lukijan yleisötakuu
✅ Uutiskirjenostot Eeva-, Terve.fi-, Kotivinkki- ja Kauneus & Trendit -uutiskirjeissä
✅ Printtiadvertoriaalit Kauneus & Terveys - sekä Trendi-lehdissä
Toteutus ja tulokset
M2 Beautén ripsiseerumi-kampanja oli menestys kaikilla mittareilla, sillä kaikki kampanjaluvut nousivat yli keskiarvon. Kampanjalle kertyi eeva.fi:ssä yhteensä peräti 116 700 näyttöä.
Eeva.fi:n rekrytointiartikkelin lukijoista yli 11 % halusi testata tuotetta, joten artikkeli todella onnistui herättämään oikean kohderyhmän huomion ja kiinnostuksen. A-lehtien kanavien kautta pääset kätevästi lähestymään juuri oleellista kohderyhmää.
Testiryhmän tuloksia esittelevä natiiviartikkeli eeva.fi:ssä keräsi upeat yli 20 700 uniikkia lukijaa ja yli 24 300 sivulatausta. Artikkeli nousi koko vuoden toiseksi luetuimmaksi natiiviartikkeliksi eeva.fi:ssä. Eeva.fi:n raikas ja ainutlaatuinen mediaympäristö toimii mainiosti, kun kohderyhmänä ovat eri-ikäiset naiset.
Aitojen suomalaisten kokemukset ja palautteet tuotteesta kiinnostavat yleisöä ja heidän suosittelunsa toimii oivasti ostokehotteena. Kiinnostus esiteltyä tuotetta eli ripsiseerumia kohtaan nousi erittäin suureksi, sillä artikkelin CTR (Click Through Rate = klikkaus linkkiin, jolla ohjataan tuotteesta kiinnostuneet lukijat suoraan ostamaan tuote) oli huimat 16,3 %. Vertailuna digimarkkinoinnissa erityisen hyvänä CTR-lukuna voidaan pitää mitä tahansa lukua, joka menee yli 1 %:n. Eeva.fi –median keskiarvo on jo todella hyvä – yli 2 %.
Artikkelin aktiivinen lukuaika oli selkeästi yli eeva.fi:n artikkeleiden keskimääräisen aktiivisen lukuajan. Yksi tekijä tässä oli takuulla artikkelin hurmaava kansivideo, jossa upeat mainoskasvot esiintyivät. Liikkuva kuva nostaa aina kiinnostusta ja lukuaikaa. Suomalaiset mainoskasvot tekivät tuotteesta samaistuttavan, mikä auttaa kansainvälistä brändiä pääsemään lähemmäksi asiakkaita Suomessa.
Testiryhmä toimii, sillä kuluttajat pääsevät sen avulla osallistumaan ja kommunikaatiosta yrityksen kanssa tulee kaksisuuntaista. Viesti ei kulje vain brändiltä asiakkaalle, vaan myös asiakkaalta brändille. Tämä kehittää myös brändin kohderyhmäymmärrystä.
Kampanjan neljä uutiskirjenostoa saivat yhteensä lähes 91 000 näyttökertaa ja ne herättivät kovasti kiinnostusta, sillä klikkiprosentti nousi jokaisessa sisältönostossa yli keskiarvon.
Printtiadvertoriaalit keräsivät yhteensä 162 000 lukijaa (KMT 2023).
💡 Asiakkaan kommentti kampanjakokonaisuudesta
”Työskentely A-lehtien kanssa oli sujuva ja positiivinen kokemus! A-lehdet hoiti aikataulutuksen ja käytännön asiat tehokkaasti, jolloin meidän ei tarvinnut stressata projektin kulusta. A-lehtien asiantuntevan tiimin kanssa oli mielekästä toteuttaa kampanjaa, ja lopputulos oli laadukas.
Testiryhmäsisältö toi tuotteen vaikutuksia esille uskottavasti ja kiinnostavasti kohderyhmälle sopivassa mediaympäristössä. Kampanja oli kokonaisuudessaan hyvin onnistunut, ja asetetut kampanjamittarit saavutettiin ja jopa ylitettiin.
Mediakampanja lisäsi tuotteen kysyntää ja sen vaikutus nähtiin positiivisena myynninkehityksenä mainostettavan tuotteen kohdalla.
Arvosana sille, kuinka todennäköisesti suosittelisimme A-lehtien eeva.fi-mediaa myös muille (toki brändistä riippuen), on täysi 10!”
Noora Laurinus, Brand & Sales Manager, Berner / M2 Beauté Eyelash Activating Serum
Miina Tyvijärvi, Brand Coordinator, Berner / M2 Beauté Eyelash Activating Serum
💡 Ohjaukset ovat yhtä tärkeät kuin timanttinen sisältö, jotta natiiviartikkeli tavoittaa yleisönsä parhaalla mahdollisella tavalla. Display-mainonta, uutiskirjeet ja some ovat hyviä keinoja ohjata lukijoita natiiviartikkeliin.
Työryhmä
ASIAKAS: Berner / M2 Beauté Eyelash Activating Serum, Noora Laurinus, Brand & Sales Manager, Miina Tyvijärvi, Brand Coordinator
A-LEHDET: Veera Nuru, asiakkuuspäällikkö, Anna-Sofia Lahdensuo, luova suunnittelija, Tiia Salomaa, projektipäällikkö.