A-lehdet vie suomalaisen elämäntavan maailmalle – kansainvälinen Kotona-sivusto avaa uuden aikakauden lifestyle-mediassa

A-lehdet vie suomalaisen elämäntavan maailmalle – kansainvälinen Kotona-sivusto avaa uuden aikakauden lifestyle-mediassa
A-lehdet siirtyy kasvavan kysynnän markkinoille lanseeraamalla englanninkielisen lifestyle-sivuston, Kotona.comin. Sivusto tarjoaa kansainväliselle yleisölle ainutlaatuisen kurkistuksen suomalaisiin koteihin ja kotoiluun. A-lehdet tunnetaan jatkuvasta uudistumisesta sekä panostuksista aikakausmedian kehitykseen. Kansainvälisen Kotona-sivuston taustalla on konsernin pitkään keräämä kuluttajaymmärrys siitä, millainen sisältö kiinnostaa Suomessa ja maailmalla.
Julkaistu 13.1.2025

”Suomalainen design, luonto ja toimiva yhteiskunta tunnetaan jo kansainvälisesti. Kodin ja asumisen mediana olemme kiinni ihmisten arjessa, ja meillä on mahdollisuus avata maailman tutkitusti onnellisinta elämäntapaa pintaa syvemmältä” sivuston päätoimittaja Maija Koski kertoo.

Kotona erottuu muista kansainvälisistä lifestyle-sivustoista tarjoamalla yleisölle poikkeuksellisen näkökulman pohjoismaiseen elämäntyyliin, jossa yhdistyvät arjen luovuus, aidosti kestävät valinnat ja rohkeus elää omannäköisesti. Vahva erottautumistekijä on myös A-lehtien laaja kuvamateriaali, joka kertoo suomalaisesta muotoilusta, elämäntavasta ja kulttuurista.”

A-lehdet uskoo, että suomalainen media on seuraava vientituote

Kotona on konkreettinen esimerkki siitä, miten suomalainen mediatalo voi hyödyntää tutkimusta ja yliopistoyhteistyötä innovaatioiden luomisessa. Sivuston taustalla on Helsingin yliopiston käännöstieteilijöiden kanssa toteutettu projekti, joka sai rahoitusta Media-alan tutkimussäätiöltä.

"Olemme kehittäneet tekoälyavusteisen käännösprosessin, joka mahdollistaa suomalaisten mediasisältöjen viemisen englanninkielisille markkinoille kustannustehokkaasti ja korkeatasoisesti. Palvelu on innovatiivinen esimerkki siitä, miten tekoäly jo nyt on arjen työkalu. Hankkeen tulokset hyödyttävät koko media-alaa, ja se on merkittävä askel suomalaisen median kansainvälistämisessä," A-lehtien toimitusjohtaja Heli Arantola kertoo.

Kotona on Suomen suurin kodin ja asumisen media. Kotona.com on suunnattu englanninkielisille markkinoille ja sen tavoitteena on tuottaa kansainvälisiä mainostuloja, jotka palaavat Suomeen. Sivuston kehitystyössä on tutkittu laajasti sitä, mikä kulma kiinnostaa ulkomaisia yleisöjä ja haluttu varmistaa, että journalistiset sisällöt kääntyvät nyansseineen ja kielikuvineen oikein.

"Meille yliopistolla yhteistyö A-lehtien kanssa on ollut ainutlaatuinen ja hieno tilaisuus osallistua autenttisten, laadukkaiden sisältöjen tuottamiseen uusinta teknologiaa hyödyntäen. Myös opiskelijoille projekti on ollut hieno mahdollisuus saada kokemusta ja avata uusia näköaloja niin käytännön käännös- ja jälkieditointityöhön kuin tutkimukseenkin", Helsingin yliopiston vanhempi yliopistonlehtori Mari Pakkala-Weckström sanoo.

Projektissa kehitetty AI-työkalu nopeuttaa kääntämistä, mutta kaikki sisällöt ovat journalistien tekemiä ja käännökset ammattilaisten hiomia. Sivuston kehitystyö kuitenkin osoittaa, että monet suomalaisten mediatalojen kasvun esteet kuten pieni kielialue tai painetun median levittämisen haasteet on mahdollista ylittää.

Vapise hygge – nyt tulee rosoisempi pohjoismainen onni

Pohjoismainen elämäntapa kiinnostaa maailmalla, mutta toistaiseksi skandinaavinen tyyli ja tanskalainen hygge ovat onnistuneet murtautumaan ihmisten tietoisuuteen suomalaisuutta paremmin.

”Kotona tarjoaa näköalapaikan suomalaisen elämäntavan ytimeen: se ei ole ehkä yhtä sliipattua kuin naapureilla, mutta sitäkin kiinnostavampaa, kuten sloganimme Beauty of the unexpected lupaa”, Maija Koski kertoo.

Kotona.com-sivustolla yhdistyvät seuraavat aihealueet:

Design ja sisustus: Sivustolla voi tutustua aitoihin suomalaisiin koteihin, kuten vanhoihin hirsitaloihin, tyylikkäisiin kaupunkiasuntoihin, pieniin tilaihmeisiin ja tunnelmallisiin saunoihin. Kotona tarjoaa inspiraatiota ja käytännön vinkkejä kodin sisustamiseen sekä avaa näkymän Suomen rikkaaseen muotoiluperinteeseen.

Kasvit ja puutarhanhoito: Sivustolla on asiantuntijoiden vinkkejä ja luovia ideoita kaikille, jotka nauttivat viherkasveista tai haaveilevat vehreästä puutarhasta. Kotona esittelee parvekeparatiiseja, lumipeitteisiä puutarhoja ja kotipuutarhureiden hoitamia kukoistavia hyötykasviviljelmiä – ilmastoa ja luonnon monimuotoisuutta kunnioittaen.

Rakentaminen ja remontointi: Kotona tekee innostavaa journalismia remonteista ja näyttää upeita ennen-jälkeen-muodonmuutoksia. Erityisesti sivustolla panostetaan vanhan kunnostamiseen ja ekologisiin ratkaisuihin.

Tee se itse (DIY): Kotona tarjoaa innostavimmat ohjeet neulontaan, paperiaskarteluun, tuunaukseen ja arjen muihin luoviin projekteihin – tekniikalla kuin tekniikalla.

Suomalainen elämäntapa: Kotona rakastaa kaikkia koteja ja haluaa nostaa esiin erilaisia tapoja elää. Sivustolta löytyvät kiinnostavimmat ihmiset ja intohimoprojektit sekä arjen nerokkaimmat ratkaisut.

Kotona jatkaa A-lehtien kansainvälistä kasvutarinaa

A-lehdet-konserni on kansainvälistynyt 2000-luvulla ensin verkkokaupassa ja nyt mediasisällöillä. Kotona.com täydentää konsernin kansainvälisiä menestystarinoita, Finnish Design Shopia ja Laine Publishingia. Nämä osoittavat, että suomalainen elämäntapa kiinnostaa maailmanlaajuisesti.

"Meillä on konsernissa kokemusta siitä, että suomalainen elämäntapa kantaa liiketoiminnan kansainvälistymisessä," Heli Arantola sanoo. "Kotona on loistava esimerkki vientituotteesta, jossa yhdistyy laatujournalismi, teknologia ja tutkimus."

Perheomisteinen A-lehdet-konserni, joka on perustettu vuonna 1933, on mediasisältöjen, digitaalisen kaupankäynnin ja vaikuttamisen edelläkävijä. Konsernin menestys rakentuu kuluttajatuntemukseen sekä kykyyn innovoida ja kaupallistaa ketterästi uusia tuotteita sekä investoida kasvuyrityksiin.