A-lehdet-konsernin liikevaihto kasvoi 25 % – taustalla onnistumiset verkkokauppaliiketoiminnassa

A-lehdet-konsernin liikevaihto kasvoi 25 % – taustalla onnistumiset verkkokauppaliiketoiminnassa
A-lehdet-konserni jatkaa onnistunutta transformaatiotaan mediayhtiöstä kohti kansainvälistä monialayritystä. Konsernin 132 miljoonaan euroon kasvaneesta liikevaihdosta jo lähes puolet tuli verkkokaupasta ja noin neljäsosa Suomen ulkopuolelta.
Julkaistu 6.4.2021

A-lehtien toimitusjohtaja Kaisa Ala-Laurila avaa konsernin tuloskehitystä: ”Olemme edelleen vahva suomalainen mediatalo mutta myös nopeasti kasvava kansainvälinen verkkokauppatoimija.” Vuodesta 2014 konserniin kuulunut sisustamisen verkkokauppa Finnish Design Shop kasvoi entisestään. Kansainvälisen myynnin osuus oli yli 50 prosenttia 43 miljoonan euron liikevaihdosta. Kasvua edelliseen vuoteen oli 54 %. Suurin yksittäinen ulkomaanmarkkina on Yhdysvallat, josta tulee noin 15 prosenttia verkkokaupan liikevaihdosta. Myös huhtikuussa 2020 konserniin liittynyt Keskisen Kello vaikutti merkittävästi liikevaihdon kasvuun. Suomessa ja Ruotsissa toimivan Keskisen Kellon koko vuoden liikevaihto oli noin 22 miljoona euroa vuonna 2020.

Medialiiketoiminnassa korona iski kovaa mediamyyntiin, mutta loppuvuodesta etenkin digitaalisen median myynti kääntyi kasvuun. Tilaus- ja irtonumeromyynnissä kehitys oli edellistä vuotta parempi. “Lehtien tilausmyynnin lasku on selkeästi tasoittumassa. Tavoitteenamme on kääntää myös medialiiketoiminta kasvuun tällä strategiakaudella”, Ala-Laurila sanoo. Medialiiketoiminta oli noin 45 % konsernin vuoden 2020 kokonaisliikevaihdosta.

Yhtiön kolmas liiketoiminta-alue, kasvumarkkinointitoimisto Genero, onnistui alkuvuoden haastavasta markkinatilanteesta huolimatta myös kasvattamaan myyntiä vuoden toisella puoliskolla päätyen 7,8 miljoonan euron liikevaihtoon. Kiihdyttääkseen kasvuaan Pohjoismaissa Genero avasi toimiston Ruotsiin keväällä 2020.

Konsernin liiketulos kasvoi ollen 12,6 miljoona euroa vuonna 2020. ”Olemme erittäin tyytyväisiä konsernin viime vuoteen sekä liikevaihdon että tuloksen osalta. Verkkokaupan kasvu jatkui erinomaisena, Generon vuosi kääntyi kesän jälkeen hyvään kasvuun ja medialiiketoiminnassa olemme onnistuneet uudistamaan toimintamalleja ja pitämään kannattavuuden hyvällä tasolla”, Ala-Laurila sanoo ja jatkaa: “Etsimme jatkuvasti orgaanisen kasvun ohella portfolioomme sopivia yrityksiä ja investointikohteita kasvun vauhdittamiseksi sekä verkkokauppaan, kasvumarkkinointiin että mediaan.”

Lisätietoja:

A-lehdet Oy, Kaisa Ala-Laurila, toimitusjohtaja, 040 777 9212, kaisa.ala-laurila@a-lehdet.fi