3 syytä kokeilla aktivoivaa natiivia
1. Sitouta
Aktioiva natiivi tarkoittaa sitä, että lukija osallistetaan sisällöntuotantoon tavalla tai toisella. Lukija voidaan houkutella esimerkiksi testiryhmään testaamaan mainostajan uutta tuotetta, jolloin brändi ei voi jäädä epäselväksi. Ensimmäinen kohtaaminen mainostajan kanssa tapahtuu testiryhmän rekrytointivaiheessa, toinen tuotteen vastaanottamisen vaiheessa ja kolmas itse tuotteen testaamisvaiheessa. Mainostajalle tärkein asia syntyy kuitenkin vasta silloin, kun testaaja lähettää palautteen ja paljastaa kokemuksensa tuotteesta. Näistä palautteista saadaan aitoja kokemuksia ja kuvia, joita voidaan hyödyntää natiiviartikkeleissa tai printtiadvertoriaaleissa. Tavallisten ihmisten suosittelun voima on kiistaton.
Katso esimerkiksi Meilläkotona.fissä julkaistu artikkeli Mullalla on väliä!
2. Viihdytä
Netti on täynnä erilaisia kilpailuja ja äänestyksiä, ja miksi niitä ei hyödynnettäisi myös mainonnassa? Erilaiset testit ja äänestykset ovat hauskaa ajanvietettä, mutta parhaillaan ne ohjaavat mainostajan tuotteiden tai palveluiden pariin. Testaa, millainen sisustaja olet -tyyppinen testi voi ohjata yhtälailla huonekalujen, maalien, astioiden kuin sisustussuunnittelupalvelun pariin. Oletko viherpeukalo tai puutarhanoviisi -tyyppinen testi taas voi viedä vihertuotteiden tai konkreettisten neuvojen pariin. Yksinkertainen kuvagalleria, josta lukijat äänestävät suosikkituotteensa, tuo esiin mainostajan tuotteet selkeästi ilman mitään kommervenkkejä. Läpinäkyvä äänestys antaa mainostajalle arvokasta tietoa siitä, mikä tuote kuluttajiin oikeasti vetoaa. Äänestyksen parista voidaan luonnollisesti ohjata lukija asiakkaan sivuille tai vaikkapa konkreettiseen tilaukseen.
Katso esimerkiksi Meilläkotona.fissä julkaistu artikkeli Millainen on sinun unelmatalosi?
3. Osallista
Uusi digitekniikka mahdollistaa erilaisia osallistamisen muotoja. Me voimme rakentaa esimerkiksi interaktiivisia artikkeleita, joissa lukija itse voi päättää, miten tarina jatkuu. Se tapahtuu niin, että lukijalle esitetään johdannon jälkeen kysymys, joihin hän voi valita vastauksista mieleisensä. Tarina jatkuu vastausvaihtoehdosta riippuen eri tavoin. Tällaisen interaktiivisen artikkelin plussa on se, että lukija viettää sisällön parissa selvästi enemmän aikaa, ja palaa kenties uudelleen vastausvaihtoehtoihin. Viimeisessä vaiheessa lukija ohjataan mainostajan palvelun tai tuotteen pariin, mutta tätä ennen lukija on perehtynyt aiheeseen ja klikkaukselle on syntynyt matalampi kynnys. Tämäntyyppinen artikkeli toimii yhtälailla vaikka terveysaiheista tai matkakohteista informoimiseen, ja näissä lukuajan muodostuvat keskimääräistä selvästi pidemmiksi.
Jos haluat koukuttaa kuluttajan uudella, kiinnostavalla tavalla jatkuvasti kasvavassa informaatiotulvassa, kokeile aktivoivaa natiivia. Me A-lehdissä suunnittelemme juuri sinulle sopivan ratkaisun.
Kirjoittaja: Mervi Rantakari
Mervi Rantakari johtaa A-lehtien natiivi- ja vaikuttajamarkkinoinnin tiimiä.
Kiinnostuitko natiivimainonnan mahdollisuuksista? Kysy lisää A-lehtien yritysasiakasmyynnistä 050 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi.